lørdag 24. september 2016

Pernille Rygg: Det gyldne snitt




Psykologen Igi Heitman er sammen med sin mann, transvestitten og fotografen Benny, og sin venninne, galleristen Bella, på kunstutstilling.
Det er den eksentriske og skandaleombruste billedkunstneren Aske som har fått et permanent utstillingslokale. Innvielsen er en storslått affære med pressekorps, tv – team, kunstkritikere, demonstranter. Selve utstillingen er et kollage av bilder, film, video klipp og kaos. Midt oppi alt dette blir publikum servert et mord på tv-skjermen. Til å begynne med tror de det er kunst og applauderer det, inntil Aske sier det ikke er hans verk…..
Igi blir involvert da en av hennes pasienter tilstår mordet, for så å trekke tilståelsen tilbake. Men uhyggen sprer seg i Igis liv da hun får kryptiske e – postmeldinger og veggen utenfor leiligheten sprayes med navnet hennes og det skrives at hun er både barnemishandler og morder.
Skandalen blir ikke mindre av at Igi finner nok et lik, og et bilde av hennes ektemann, i drag – som Bente, sammen med hennes drapstiltalte pasient, ender opp på forsiden av tabloid avisene.
Da hun blir regelrett banket opp for så å bli tisset på i sin egen bakgård, er grensen nådd. Igi må finne ut av hva som skjer og hvordan det henger sammen.
Dette fører henne rundt om i Oslos forskjellige miljøer.
Vi treffer SM’ere anført av Fraulein Todt, den pakistanske helsestudio mafiaen, forretningslivets storspillere og deres innblanding i kunsten og pengene rundt ..
Mens politiet og Igi leter etter morderen, letes det i undergrunnen fortvilt etter videoen med mordet på. Hvem finner den først?
Det gyldne snitt er en velskrevet og spennende roman, med tempo, nerve, varme og humor.Karakterene er troverdige – jeg tror jeg har truffet flere av dem – og miljø beskrivelsene likeså. Personlig syns jeg det er morsomt med bøker fra Oslo hvor man kan kjenne seg igjen, vet hvor handlingen foregår og ser det for seg. Dette var i tillegg en spennende bok, som jeg ikke klarte å legge fra meg. Jeg klarte heller ikke å gjette hvem morderen var, og det er bra krim i mine øyne.
Anbefales sterkt, i likhet med Ryggs debut roman Sommerfugleffekten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar