fredag 15. juli 2016

Peter Stamm: Agnes,




» Agnes er død.Drept av en historie. Det eneste jeg har igjen etter henne, er denne historien.»
En sveitsisk fagbok forfatter bor for tiden i Chicago, mens han skriver bok om tog. På et bibliotek møter han den mye yngre Agnes som han innleder et forhold til. De flytter sammen og Agnes ber ham om å skrive en bok om henne. Om deres kjærlighet.
Han kaster seg ut i prosjektet.
Da Agnes blir gravid og vil beholde barnet, blir det slutt mellom dem. Han vil ikke ha barn, og hun vil ikke ta abort, så hun flytter ut.
Etter at Agnes har spontanabortert, blir de to imidlertid sammen igjen. Han tar opp skrivingen på historien om henne, men strever med å finne riktig slutt. Der historien tidligere hadde vært lett og morsom å skrive, blir det vanskeligere og dystrere. Forholdet de to imellom lider, forfatteren ser kun historien han strever med å skrive, og ikke Agnes.
Kjærlighetshistorien mellom de to får derfor en brå slutt.
Sveitsiske Peter Stamm jobbet som journalist, forfatter av sakprosa, hørespill, drama og film manuskripter før han slo igjennom med Agnes i 1998. Romanen er utgitt i 19 land.
Dette er en kort og lettlest bok. Språket er enkelt, de få personene som er med er enkelt beskrevet. Boka handler om historien han forsøker å skrive, mens hovedpersonen Agnes kommer i bakgrunnen. Mens jeg leste boka undret jeg meg over at den var gitt ut i så mange land, at den var blitt så populær. Hva var det i tilfelle jeg ikke forsto, som alle andre fikk med seg? Etter å ha lest det svulstige presseskrivet om kulde, ensomhet og menneskelige relasjoner, undret jeg meg enda mer. Når jeg nå er ferdig med denne lille boka, innrømmer jeg det gjerne: den gjør ingenting for meg. Mulig jeg ikke forstår meg på «det moderne menneskets manglende evne til nærhet» ?
Når det er sagt, så likte jeg Stamms måte å skrive på så jeg kommer til å sjekke ut hans  kritiker-roste roman «Sieben jahre» 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar